Wednesday, December 24, 2008

.:bUkAn sEnaNg tuK beRbiCara:.

..hidup mmg sudah ditakdirkan penuh dgn cabaran dan dugaan.Dan kita sebagai manusia, tidak terlepas dari diuji oleh-Nya..namun tanpa kita sedari..semua itu yg akan mematangkan kita untuk terus bangkit meneruskan kehidupan yg tiada siapa tahu apa yg sedang menanti kita di hadapan..

AKU juga manusia biasa, tidak terlepas dr diuji..kadang2 lemah diri ini untuk mengharungi semua ini, namun apa kan daya, menjadi kepastian tuk berdepan dgnnya..

..kekadang kerana ingin terlalu menjaga hati dan perasaan org lain sehinggakan perasaan sndri terabai..dimana pendirianku??aku x sanggup tuk melukakan hati dan perasaan org lain, ttp mungkin tindak tanduk aku tanpa disedari, sedikit sebanyak tetap melukakan hati mereka..aku cuba tuk berlaku adil dan laluinya seperti biasa..tika bersama teman2 lain..aku cuba tuk memperbaiki apa yg kurang didalam persahabatan..cuba memahami semua perasaan org lain..cuba menjadikan diri ini kawan yg terbaik..cuba menjadi diri ku yg sebenar yg tulus berkawan dgn mereka..ttp kenapa tidak mereka memahami diri ini..diri yg penuh dgn tanda tanya sejauh manakah tanggapan mereka terhadap ku..penuh dgn usaha tuk memperbaiki nilai persahabatan sebenar..salah kah aku??

salahkah aku??jikalau berpura2 tika berbicara dgn nya..tanpa niat mempermainkan perasaan nya..ttp ingin memastikan mereka tidak menaruh harapan yg menggunung terhadap diriku..dgn harapan persahabatan yg dibina tidak putus ditengah jalan..kekal mekar dgn kenangan2 indah yg dilalui..

semua itu,kekadang menjadikan aku takut tuk berhadapan dgn mereka..risau lain yg jadinya..namun, hidup tetap perlu dteruskan, aku kuatkan diri dgn harapan, suatu hari nanti, mereka akan memahami diri ini..apa yg aku buat adalah perkara yg aku rasakan terbaik tuk diriku..benarkan diri ini memilih haluan sendiri..masing2 punyai perancangan dan pilihan sendiri..jgn cuba memaksa..kerana ia hanya menunjukkan kebodohan diri anda sendiri..

berikan ku peluang dan ruang tuk menentukan hala tuju hidup ini..dan bukannya menjadikan hidup ini lagi x keruan dgn masalah yg tak jemu kunjung tiba..aku hanya idamkan hidup yg bahagia, sepertimana insan lain laluinya..

i'allah..akan ku kuatkan diri ini menghadapinya..


5 comments:

Anonymous said...

adakalanya hidup ini memg perlukn pengorbanan utk pastikn sumenya bjalan dgn lancar....bgitu jua dlm persahabatan...

lumrah hidup ini xkan sume org puas hati ngn apa yg kita lakukn...apa yg penting,keikhlasan hati...
biar apa org kata...
niat kita mesti tulus dlm psahabatan...
pasti mjanjikan persahabatan yg kekal...

alangkah baiknya sumer org faham erti persahabatan sebenar...
pasti tiada yg akan makan hati
tiada yg dengki

persahabatan sebenar sememgnya sukar dicari
tp mudah pula utk kita kehilangannya...
peliharalah apa yg kita miliki...
jgn biar kehancurannya...

::SAHABAT::

asrulnizam said...

dear anonymous..

thanx 4 ur support..
i think i know who u're
coz i know ur word..

::SAHABAT::

by d way,
hopefully it'll be fine
pray 4 me..

Anonymous said...

u know who am i??? :P

neway...besT of LucK!!

Anonymous said...

bace blog ni rase sedih lak...

hidup ini mmg penuh dugaan.. ap yg anonymous cakap mmg ad betulnya..

kadang2 kita perlu berani menghadapi kenyataan dan kebenaran.. dan kadang-kadang kita perlu menyatakan kebenaran wlaupun kebenaran itu amat menyakitkan sama ada di pihak kita atau pihak yg lain....

persahabatan yg ikhlas adalah persahabatan yang tulus dalam semuanya... sahabat yg tulus akan menerima diri saudara seadanya.. tidak kiralah apa pun keputusan yg saudara telah buat terutama berkaitan hati dan perasaan.. apa yg penting berterus terang la... mungkin dgn ini,persahabatan saudara lebih baik dari yg difikirkan...saya yakin saudara boleh berterus terang dengan baik tanpa menyakiti hati sahabat anda!!!

(^_^)

diyadeary said...

asrul,
you yourself come first..

kalau bukan kita yang nak pikir utk diri kita sendiri, siapa lagi nak tolong pikir? [unless u got a wife la!] *winkwink*

erm.. ko buat je apa yang ko rasa betul and patut, if they are true friends, they will understand..

take care~