Thursday, March 26, 2009

.:cOReTan:.

kadang kala x semuanya mudah seperti apa yg kita rancangkan atau fikirkan ..byk yg akan kita hadapi dikala kita cuba melaksanakan nyer..namun sampai bila baru dapat kita fahami, apa yg sebenarnya berlaku tatkala jiwa dan fikiran ini serabut dibaluti sejuta persoalan dan kemungkinan..

akal seolah buntu, lidah menjadi kaku..memikirkan..bagaimana harus aku teruskan..sementelah fikiran menjadi kusut..hati tiada lagi tenteramnya..masih tidak aku mengerti, adakah ini khayalan dan angan ku semata-mata, ataupun mmg sikapnya begitu..kurang pandai berkata2 dan berbahasa..membuatkan susah untuk aku cuba memahaminya inikan pula untuk memilikinya..puas aku mencoba..namun masih belum aku mengerti..bagaimana insan ini sikap sebetulnya..tiada hitam atau putihnya, apa yg dirasakannya supaya aku dapat merasakannya jua..bagaimana penerimaan "DIA" terhadap diriku...supaya senang kata disusun tika berbicara..supaya senang langkah disusun untuk aku teruskannya..

namun, mungkin ini semua ujian semata..cuba menguji diriku, insan yg masih lemah dan perlukan bimbingan yg sehebatnya..atau juga permainannya cuba menguji peribadi ini sebelum dia meng"ia"kannya..tapi sampai bila??ataupun usahaku tidak seberapa untuk aku yakinkan dirinya..atapun sememangnya aku bukan untuk dirinya..

puas aku cuba memikirkannya..cuba mentafsirkannya..namun tiada jawapan atau kesudahannya..hanya pengharapan yg mampu aku lahirkan..disamping usaha yg menghampiri putus asa nyer..

walau apa yg melanda, hanya aku menanggungnya..
walau apa yg dirasakan, hanya aku meratapinya..

moga diri ini teguh berdiri mencari yg pasti..bukannya terhenti tatkala cuba memiliki..

7 comments:

Anonymous said...

Sememangnya amat sukar bagi seorg insan tatkala dilanda kesulitan@permasalahan, sentiasa cuba untuk mengatasi kelemahan diri walaupun terpaksa bersengketa dgn perasaan sendiri..adakalanya insan itu juga hilang akal ttg dirinya sndiri, tidak tahu @keliru dgn sikap diri...bukn sengaja untuk menyulitkan lg jiwa yg sedia ada kerumitan. Bukan nk brcakap ttg org lain,tp adakalanya diri ini dan mungkin acapkali kurang mengerti dgn diri ini..seolah2 jiwa ini tidak dimiliki oleh jasad ini...puas sudah cuba memujuk rasa hati namun apakn daya tiada kesannya...di kala kesukaran menimpa,tak mampu bertahan dgn pergolakan jiwa...tp bknlah bmakna terus tidak mengerah sedikit pun keringat utk mengatasinya,malah diri ini terus dan terus mencuba sedaya yg mampu,tp apakan daya dek kerapuhan semangat dan ditambah permasalahan yg sememangnya berada didpn mata,diri ini x dpt lari dr memikirkannya hingga menyerabutkan akal fikiran...disitulah bermula segala epilog pergolakan jiwa yg memedihkan....maaf andai diri ini terlalu lemah,bukan ku pinta jd begini..inilah aku,diriku dan jiwaku...terima kasih jua kpd teman2 yg tidak putus2 memberi smgt..maaf jua andai diri ini menyulitkan hidup kalian...

Anonymous said...

Ini sumthing utk kamu fikirkan:

"cinta itu seperti rama-rama, bila kita kejar ia lari, bila kita berhenti ia akan terbang perlahan-lahan dan datang ke kita"

Anonymous said...

ssh sungguh pabila bicara tentang cinta bkn?
saya pernah berada dlm keadaan yg serupa, seorg yg mangharap dan menanti until at one point i stopped..u know why? because i realize something, saya perlu mencari diri saya sendiri dahulu,do you even know who you really are? what you really want? If u really sure she's the one then dont give up, but for me why shloud i be someone's better half if im not even someone yet.and along the way i know i'll find my soulmate because i have faith in destiny!faith yg membuatkan hidup saya kurang berserabut n saya sentiasa berserah kepadaNya.When the time comes it will, until that live your life to the fullest! go conquer the world if you want too!

asrulnizam said...

thanx kerana sudi berkongsi pendapat dan memberikan cadangan untuk sy leraikan kekusutan yg dihadapi..tp apa yg pasti xde la kusut mana pun..tp bila ianya diterjemahkan kedlm bentuk penulisan, ia nya seolah satu maslh besar yg melanda diri ini..

apa yg sy cuba luahkan melalui "coretan" adalah bgmana untuk sy memahami isi hati org lain..sy x pernah mengejar cinta, n tidak pernah berhenti untuk memiliki cinta..sy sentiasa berharap ia akan dtg kpd diri ini tatkala diri ini sudah bersedia sepenuhnya..

tp secara logik dan rasional nya..manakan pokok bergoyang klau tiada angin nyer..sama la juga dgn cinta..mana ada cinta dtg tanpa kita mencarinya..lebih2 lg..sy seorg laki..lain lah klau pompuan..dlm diam ada yg sudi dtg melamar..smmgnya lelaki yg akan memulakan langkah..klau bukan lelaki yg memulakan langkh ..bgmna ia akan memiliki cinta..

sama2 la kt fikirkan..jgn lah kalian risau..krn niat sy hanya untuk berkongsi pendapat dan sekaligus meluahkan apa yg terbuku dihati..supaya ringan ckit beban yg dipikul..

i'allah..

Anonymous said...

biar guruh berdentum, badai melanda...xkan gentar diri menghadapi,terus berani meneruskan cita-cita hakiki,itu niat di hati...

sayangnya,hanya kata mampu kuluahkan, tak terkota bibit-bibit perkataan..aku terus dalam kegusaran

hurmmm..kenapa?kenapa kadangkala diri kita tidak sekuat org lain, seringkali menangisi setiap apa yang terjadi hingga masa berlalu begitu tanpa sebarang anjakan pembaharuan yg bisa mengubah apa yg patut berubah...

sukar untuk memahami,ya...isi hati org x siapa yg tahu...itu norma kehidupan...tp adakalanya lagi pelik kalau kita sendiri tidak mengerti hati sanubari diri sendiri...ia mungkin berlaku...
sekali lagi persoalan hati muncul lg,tp kali ini bukan untuk menjaganya,tp untuk memahami dan memilikinya agar mudah untuk kita memeliharanya,ya bukan???

ini hanya pandangan diri yang serba hina ini, sebenarnya hati ini mudah difahami dan sememangnya sudah pun difahami..cuma adakalanya adaptasi 'si difahami' yang begitu sukar menyebabkan 'si pemahami' kurang mengerti akan apa yg sudah difahami...mungkin boleh dirujuk,di selidiki,di selami semula pada hati 'si difahami'...mungkin boleh membantu...

diri ini sepatutnya tidak selayaknya untuk bersuara di sini,kerna diri ini adakalanya tak ubah seperti 'si difahami'...tp hanya untuk difikirkan bersama...

60g nett said...

l.o.v.e again n again....
no one can solve dis problem...

kita merancang n berusaha...yg laen biar Allah SWT tentukan...\

insyaAllah...

marinata said...

hmm...nak lalu je..x brani ckp pe2...hehehe...=)